»

Thursday, August 2, 2012

biar xkaya dengan harta tapi jangan miskin dengan budi bahasa.. =)

salam ramadhan.. =)
haaa.. mesti excited nak tau kan nape aku wat tiltle cm 2..hehehehe.. biase la lumrah dunia..kadang2 orang tu kaya sangat dengan kemewahan yang tuhan limpahkan, tapi sayang beribu kali sayang,budi bahasa zero .. sedih kann.. =)
alhamdullillah da masuk minggu ke-2 ramadhan, aku pun baru hari nie start keje kat tempat baru.. alhamdullillah lagi dekat,gaji pown lagi mahal dan yang penting kerja tak sampai malam... hehhehe..

***********


hmm..berbalik pada topik yang ingin aku perkatakan, banyak yang aku perhatikan tingkah laku orang.. waktu aku bekerja, pegi jalan-jalan and pegi mana2 jela..kadang2 kaya,berharta tapi npe budi bahasa xde yee???hina sangat ke kalau kita kerja jadi kuli je? teruk sangat ye sampai xbole cakap baik2? masa dekat akhirat nanti orang kaya2 duk atas emas ke, and golongan macam aku
nie yang berkerja sebagai kuli je duduk dekat atas tanah je ye?? macam 2 ke????
Of course x kann??kita sama je disisi Allah SWT tapi salah ke kita menghormati satu sama lain?xkan..bukan kene bayar pown setiap satu senyuman yang kita sedekahkan kat orang lain..xpown agaknye memang pantang larang dalam keturunan kowt sampai xbole bersopan santun, beradap n saling hormat menghormati sesama manusia..ish.ish..ishhh..
aku berkawan dengan semua orang,tak kira la kaya,miskin,tua, muda and bla,bla,bla..tapi satu je yang aku perasan, sometimes orang yang TAK berpelajaran tu lagi bagus dari orang yang belajar tinggi2 sampai ade Phd .. even dorang blaja stakat SPM pown, dorang masih lagi pandai nak hormat orang.. contohnye budak2 kg aku,alhamdullillah wlaupun aku nie xde la serapat mana dengan penduduk kampung tapi bila kami selisih je,or jumpa ke dorang masih lagi hormat and gunakan panggilan yang elok contohnye seperti 'akak, abang,pak cik,makcik..bla..blaa.blaa.. dan dorang sangat murah dengan senyuman.. sebaliknye berbanding dengan orang yang terlebih blajar nie ( segelintir dari mereka,rasanya xsemua cm 2 ),dorang terasa diri dorang terlalu hebat hingga mungkin tersa hina sangat kalau nak hormat orang yang xberpendidikan nie...hurmm..sedih kadang2 bila tengok keadaan cam nie dan rasa sendiri dengan sikap2 orang yg macam nie.. macam xpenah blaja adap sopan dari kecil agaknye..asyik action bagus je smpai da xreti hormat orang..hmmm

Dan perlu aku ingatkan pada diri aku dan jugak sahabat2 sekalian, kadang2 orang yang bekerja sebagai tukang cuci,jurujual,dan selain dari tu tak semestinya dorang xde pelajaran,kadang2 ade jugak yang tengah buat part time,cari rezeki untuk sambung belajar diperingkat yang lebih tinggi seperti diploma,degree da lain-lain..xsalah kalau kita bertegur sapa,hormat menghormati diantara satu sama lain..jangan pandang rendah terhadap mereka..tanpa mereka sape lagi nak buat kerja2 macam 2 kalau semua nak kerja jadi bos je..kan,kan,kan???klu susah sgt pown, senyumlah.. sekurang2nya kita bersedekah wlaupun kita xmampu nak sedekahkan wang ringgit tapi itu bukan satu halangan untuk kita beramal ke jalan Allah SWT.. jadi,janganlah bersedih andai kita xkaya,xberharta macam orang lain asalkan kita xmiskin dengan budi bahasa dan amalan kita yang akan kita bawa sebagai bekal untuk hari akhirat kelak.. =)

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

“Tutur kata yang baik itu adalah sedekah.” (Riwayat Muslim)


****************

owkeyh 2 je yang mampu nak kongsi pendapat tok hari nie,da penat..alhamdullillah,petang tadi dapat buat 3 biji kek dan dikongsi bersama jiran2 sempena dapat gaji semalam..hehehhee..ade rezeki lebih,kongsi la sama- sama..xsalah kann.. esok kerja!! salam ramadan dan selamat beramalll =_+

No comments: